För Hyresgäster

Telefonnummer & Brukarinformation

Har du problem, vi hjälper dig

Telefonnummer

Alla telefonnummer du kan tänkas behöva som hyresgäst hos Bonni AB

FELANMÄLAN/FRÅGOR

Telefontider är vardagar
10.00-15.00
Telefon: 0729456990  
Mail: bonnitre@gmail.com

AKUTA ÄRENDEN

Ring eller sms:a
Telefon: 0729456990


NÄRTRAFIK

För att nå närtrafiken ring senast 2 timmar innan avresa. Upphämtningstider fås vid bokning.
Telefon: 0771497939

BREDBAND

Internetleverantören vi har är Open universe. Ring deras kundtjänst för mer information, vardagar
8:00-17:00 
Telefon: 0770 82 55 55 
eller sök på  https://portalen.openuniverse.se

AVFLYTTNINGS-BESIKTNING

Ring
Telefon: 0729456990



ELABONEMANG

Teckna eller säg upp elavtal Gävle el
Telefon: 026-17 85 00





TVÄTTSTUGA

Rensa golvbrunnar och vattenlås.
Där tvättmaskin och torktumlare finns följ bruksanvisningen. Vid fel på elektrolux maskinerna kontakta
Telefon: 08-603 09 00

SKADEDJURS-BEKÄMPNING

Kontakta Trygg Hansa
Telefon: 0771-111 500




OLYCKSFALL

Polis, Brand, Ambulans
Ring
Telefon: 112



Bra att veta som hyresgäst

Brukarinformation

Att vara hyresgäst innebär både frihet och ansvar. Som hyresgäst ansvarar du till exempel för att betala din hyra i tid och att ta hand om din lägenhet på ett bra sätt, medan vi som hyresvärd bland annat bär ansvar för lägenhetens och fastighetens säkerhet, skick och underhåll.

Vi vet att trygghet och trivsel är viktigt för våra hyresgäster, därför arbetar vi utifrån såväl kortsiktiga som långsiktiga perspektiv med att hålla våra fastigheter i gott skick.

Vi är dock inte alltid på plats i alla fastigheter och kan se allt som kan behöva åtgärdas, det gör dig som hyresgäst särskilt viktig för oss. Du är våra ögon.

Vi blir glada om du hjälper oss genom att meddela Bonni AB när du ser att något inte fungerar som tänkt, det är lättare för oss att åtgärda eventuella brister om vi vet att de behöver åtgärdas.

(En påminnelse till våra hyresgäster. Det är ej tillåtet att köra eller parkera framför lägenheterna. Tack för att du respekterar detta.)

Bonni AB tillämpar behovsprövat underhåll. Det innebär att vi inte utgår från några särskilda tidsintervaller när det gäller underhållet i våra lägenheter. Vi har dock en minsta tid som bör ha gått innan en översyn görs, exempelvis 12 år vid tapetsering. Lägenheten ska dessutom vara i behov av underhåll. Det räcker alltså inte med att en viss tid har gått sedan föregående reparation. Enligt hyreslagen ska varje lägenhet hållas i ett sådant skick, att den är ”fullt brukbar för det avsedda ändamålet”.

– Vid manuell ventilation i badrum hittas reglaget i köket.

– Håll rent i frånluftsventilen i taket. Det görs lättast genom att man städar och torkar ur springan i ventilen med en mjuk trasa.

– Golvbrunnar rensar man genom att ta upp gallret och rensar och städar ur vattenlåset med jämna mellanrum. Även vattenlåset under handfatet ska rensas. Skruva av och städa ur koppen.

– Efter dusch skrapa och torka upp överflödigt vatten samt forsera ventilationen tills fukten är borta.

– Håll kylskåp och frysskåp rena. I kylskåpet finns ett renshål i bakkant i kylen håll det rent ordentligt så det inte blir stopp. Dammsug och städa även bakom kyls och frys skåp så minskar elförbrukning och brandfara samt ohälsa.

– Vårda din spis torka av spisen snarast efter användning så matrester ej bränns fast. Samt städa även under och bakom spisen regelbundet.

– Spisfläkt Cylinda: Torkas av med våt trasa och diskmedel. Filter bör rengöras ca 2 gånger i månaden vid normal användning. Filter och fläkthjul kan tas loss från spisfläkten vid rengöring någong gång / år för att minska brandrisken. Lossa filterkassetten genom att trycka in snäpperna i framkanten, tag isär filtret och avlägsna filterduken genom att lossa filterhållaren, blötlägg filterduken och filterkorgen i varmt vatten blandat med diskmedel. Filterkassetten kan även diskas i maskin. Fläkten har en liten prick som är allmän och våtrumsventilation stora pricken är ökad allmän-och våtrumsventilation. 1,2,3 är fläktens 3 hastigheter.

Är genomförd och Godkänd.

För att skydda dig mot ekonomiska förluster vid inbrott, skada,
brand eller översvämning är det viktigt att du har en
hemförsäkring. Det kan också inträffa saker som gör att du blir
skadeståndsskyldig. Du måste därför ta kontakt med ett
försäkringsbolag för att teckna hemförsäkring.
Fastighetsägarens försäkring täcker inte din egendom
vid brand, översvämning eller skada.

– Håll rent närmast fasaderna. 

– Ställ inte soppåsen utanför ytterdörren.

– Mata ej fåglarna så att frön ramlar ner på marken.

Vi erbjuder möjligheten att köpa el till motorvärmare.

Det är ej tillåtet att använda motorvärmaruttagen utan att det är en elmätare inmonterad.

Kontakta Bonni AB om ni vill ha elmätare till era motorvärmaruttag.

Du har rätt att själv måla eller tapetsera i din lägenhet. Tänk dock på att arbetena måste göras fackmannamässigt och att förändringen, valet av färger till exempel, inte får vara för extrem.
Då kan du bli skyldig att ersätta kostnaden för att återställa bostaden i ursprungligt skick när du flyttar från lägenheten.


– Det är inte tillåtet att ändra lägenhetens planlösning genom att ta bort eller sätta upp en fast vägg eller göra ett valv mellan två rum. Eller att måla eller sprutlackera köksluckor, garderobsluckor eller dörrar.


– Du får heller inte byta ut fast köksutrustning, montera köksfläkt med anslutning till befintligt ventilationssystem eller bygga om ett separat duschrum eller klädkammare till bastu. Om du gör det kan du bli tvingad att omgående återställa lägenheten.


– Du får inte kakla eller måla själv i ditt badrum. Eftersom fuktspärren i badrummet är viktig är det inte heller tillåtet att borra i väggar eller golv utan husvärdens tillåtelse.


– Elinstallationer och lagning av elektrisk utrustning samt vattenistallationer ska du överlåta till en fackman. Kontakta din husvärd om strömbrytare, vägguttag och fasta installationer behöver lagas eller bytas.

Om du är osäker på vad du själv får göra i lägenheten kan du
alltid kontakta Bonni AB för råd.

–  Rensa golvbrunnar och vattenlås.

– Där tvättmaskin och torktumlare finns, följ bruksanvisningen. 

– Vid fel på elektrolux maskinerna kontakta, telefon: 08-603 09 00.

Bostadsutrymmet är på övervåningen. På grund av säkerhetsskäl som har med utrymningsvägar att göra är övernattning i källarutrymmet inte tillåtet.

– Håll brandvarnarna rena från smuts och damm testa brandvarnaren 1 gång/ månad.

– Byt batterier minst 1 gång/ år eller när brandvarnaren varnar för låg batteri spänning. Batteribytardagen är 1 December!

– Ni som vistas mycket i era källare rekommenderas sammankopplade brandvarnare.

– Vi rekommenderar att använda en 6 kg pulversläckare och en brandfilt i hemmet.

– Glöm ej släcka ljusen.

– Byt blinkande glödlampor och byt trasiga elprodukter.

Våra mål är att hålla max 21 grader mitt i rummet.

Ni har termostater på elementen där det går att reglera på värmen. På sommarhalvåret skall termostaterna motioneras genom att öppna och stängas 10 gånger så att ej ventilen fastnar.

Om ni behöver vädra under vinterhalvåret skall det chockvädras fönster och dörrar får ej stå på glänt för då matar bergvärmen ut onödig värme.

Håll tilluftsventilerna i ytterväggarna rena från dam och smuts stäng dom ej helt för ventilationens skull.

Uppkommer fuktproblem meddela Bonni AB omgående.

Får ni kallt i lägenheten eller luft i elementen kontakta Bonni AB.

När du har sagt upp din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att visa din lägenhet för nya intressenter. Du även är skyldig att lämna lägenheten senast klockan 12:00 dagen hyresavtalet upphör att gälla.

Om du har husdjur, se till att de inte stör omgivningen.

I

Kontakta Oss

Bonni AB

Högalidsvägen 1-9, Malmgårdsvägen 5, 81395 Torsåker, Bodås

Organisationsnummer:  559027-3552

Tel: 0729456990

E-post: bonnitre@gmail.com